STAROVĚKÉ STŘEDOMOŘÍ - Ancient Mediterranean
Tato varianta je určena pro 5 hráčů,
kteří reprezentuji pět starodávných mocností, rozkládajících se na březích
Středozemního moře. Podle mého názoru se jedná o jednu z povedenějších variant
Diplomacie. Jedinou slabinu vidím v menším počtu hráčů, což způsobuje, že
vyjednávání je, co do možností uzavřených koalic, trochu chudší. Na druhou
stranu všechny státy bojují hned od začátku o stejný prostor, což dává hře
rychlejší spád s větší možností ke zvratu.
PRAVIDLA Základní pravidla pro tuto
variantu jsou stejná jako u standardní hry. Samozřejmě jsou doplněna
specifickými pravidly a dodatky. To je způsobeno geografickou odlišností této
varianty oproti standardní hře a jedná se zejména o definici pohybu v
některých prostorech. Pro hráče, kteří jsou důkladně seznámeni se základními
pravidly Diplomacie, by neměl být problém si osvojit i tato mírně upravená
pravidla.
ZÁKLADNÍ POSTAVENÍ A DOMOVSKÁ CENTRA
Na počátku hry kontroluje každá velmoc tři
zásobovací centra a má ve hře tři jednotky. Všechny jednotky začínají hru v
domovských zásobovacích centrech.
|
Řím (červená) |
F Neapolis, A Roma, A Ravenna |
|
|
Kartágo (modrá) |
F Thapsus, A Cirta, A Carthage |
|
|
Řecko (zelená) |
F Sparta, A Athens, A Makedonia |
|
|
Persie (černá) |
F Sidon, A Antioch, A Damascus |
|
|
Egypt (žlutá) |
F Alexandria, A Memphis, A Thebes |
Na hracím plánu jsou domovská centra
vyznačena dvojitým bodem. ostatní zásobovací centra označuje bod jednoduchý.
Stejně jako v klasické variantě lze nové jednotky budovat pouze v domovských
centrech.
CÍL HRY Vítězí hráč,
který získá 18 zásobovacích center. Tím dosáhne ve Středomoří převahu a
vítězí.
DATUM A TAHY Tahy se
střídají v pořadí jaro - podzim. Oprati klasické hře, kde se začíná rokem
1901, je datum posunut na rok 1 n.l. Prvním tahem tedy je jaro 1.
HERNÍ PLÁN Herní plán je
rozdělen celkem na 79 území, která jsou pojmenována. Jednotky se nesmějí
posouvat na žádná území, která nejsou označena jménem. Jedná se zejména o
území Atlantiku a některé malé ostrůvky.
OSTROVY Ostrovy jsou
specifická území, která mohou být obsazena armádou nebo flotilou. Každý ostrov
má souvislé pobřeží, na které se může flotila přesunout a které opustit na
libovolném místě. Příklad: flotila se přesune v prvním tahu z Egypteského moře
na Krétu a v dalším tahu se posune do Egejského moře.
POHYB PŘES ÚŽINY Některá
území na hracím plánu jsou označena dvojitou šipkou. Mezi takto označenými
prostory se mohou armády pohybovat, aniž by mosely být konvojovány. Protože
tato území spolu sousedí, mohou se mezi nimi pohybovat i flotily. Užiny
umožňují také pohyb z jednoho moře do druhého např. z Tyrrhenean Sea do
Ausonian Sea.
BYZANTIUM Přestože je
toto území rozděleno vodou na dvě části, nemá to na pohyby jednotek žádný
vliv. Armády se zde pohybují jako na kterémkoliv jiném území a flotily mohou z
tohoto prostoru na libovolné sousedící pobřeží nebo moře. Jinými slovy zde
platí stejná pravidla jako u Constantinople v klasické variantě hry.
BALEARES Baleares jsou
jediné území, které je spojeno z ostrovů a okolního moře. Jelikož je tu
pevnina i moře, může být obsazeno armádou nebo flotilou. Protože se však jedná
o jedno území, může zde být umístěna jen jedna jednotka. Jak již bylo řečeno,
Baleares může obsadit i armáda, nesmí se sem však přesunout přímo z pevniny,
neboť tyto ostrovy jsou příliš vzdáleny od pobřeží. Pro armádu tak existuje na
toto území jediná cesta, a to za pomoci konvoje přes flotilu umístěnou v
Berber Sea nebo Ligurian Sea. Jelikož jsou Baleares také mořským sektorem,
mohou být využity ke konvojování. To znamená, že flotila umístěná na tomto
území, může konvojovat armádu podle klasických pravidel pro konvojování.
ÚZEMÍ ČTYŘ MOŘÍ Uprostřed
herního plánu je místo, ve kterém se setkávají čtyři moře v dediném společném
bodě. Jsou to Ausonian Sea, Messenian Sea, Libyan Sea a Gulf of Tacape. Každý
z těchto mořských sektorů sousedí se třemi ostatními právě v tomto jediném
bodě a proto se flotila z jednoho moře může přemístit do kteréhokoliv ze tří
ostatních. Jinak řečeno, flotila z Ausonian Sea se může přesunout i diagonálně
do Libyan Sea. Jestliže se posouvají dvě flotily v diagonálním směru tak, že
se jejich pohyby kříží (nikoli střetávají), mohou být oba tahy provedeny.
Pokud vy však flotily pluly proti sobě a chtěly si tak vyměnit místa, tah
nebude proveden.
ŘEKA NIL A KANÁL Řeka Nil
tvoří hranici mezi územími na jejích březích, sama ale nemůže být obsazena
žádnou jednotkou. Flotily se mohou pohybovat po územích, se kterými řeka
sousedí. Například Sinai - Thebes, Thebes - Memphis, Memphis - Alexandrie.
Egypt tak může vybudovat flotilu v kterémkoliv domovském centru. Také je zde
kanál, který spojuje déltu Nilu a Reed Sea. Reed Sea nesousedí s Gulf of
Pelusium ani Alexandria. Území Sinai a Thebes mají díky těmto vodním cestám
jedno souvislé pobřeží. Armády se mohou přes řeku i kanál pohybovat bez
omezení.
DELTA NILU Délta Nilu
není území na hracím plánu a proto nemůže být obsazeno žádnou jednotkou. Je to
místo, které určuje hranici mezi Alexandria, Thebes, Sinai a Gulf of Pelusium.
Každé z těchto území sousedí s ostatními třemi. Platí zde stejná pravidla jako
u "Čtyř moří", tj. je povolen pohyb odkukoli kamkoli i současný pohyb křížem
(Gulf of Pelusium - Thebes, Alexandria - Sinai). Armády překračují deltu Nilu
bez omezení.
KONVOJOVÁNÍ Zde platí
normální pravidla. Flotila na pevnině (pobřeží, ostrovy, Byzantium a území v
povodí Nilu) nemůže být využita ke konvojování armády. Beleares jsou
považovány za mořský sektor a tedy umožňují konvojovat armádu při dodržení
klasických pravidel konvojování.
|