|
|
- Průběh partie
- po přihlášení na webu a zadání preferencí je hráčům GameMasterem rozeslán úvodní email s rozdělením mocností a dalšími organizačními pokyny
- partii řídí GameMaster (člen sboru pověřený SVD), kterému hráči zasílají v určených termínech tahy, který následně rozesílá vyhodnocení a řeší
další organizační záležitosti s partií spojené, včetně aktualizace údajů o partii na webu
- hráči spolu vyjednávají emailem či jinými prostředky elektronické komunikace
- Termín odevzdání tahů (TOT)
- GameMaster vždy stanoví termín pro zaslání následujících tahů (TOT)
- TOTy jsou zpravidla stanovovány v pravidelném intervalu jednoho týdne
- TOT pro základní tahy (jaro/podzim) bývá zpravidla ve středu
- TOT pro případné ústupy bývá zpravidla ve čtvrtek, nejméně však 24 hodin po předchozím vyhodnocení
- TOT pro případná budování bývá zpravidla v pátek, nejméně však 24 hodin po případném vyhodnocení ústupů nebo 48 po předchozím podzimním vyhodnocení
- Odevzdávání tahů
- hráči zasílají své tahy GameMasterovi emailem, případně se svolením GameMastera jiným způsobem (např. přes ICQ)
- hráči zasílají tahy ve formátu výstupu z Realpolitiku, ve formátu standardní notace, případně se svolením GameMastera v jiném formátu
- až do uplynutí TOTu mohou hráči své pokyny měnit, platná je vždy poslední zaslaná verze; v případě změn je však pro přehlednost vhodné poslat
Gamemasterovi znovu celou (aktuální) sadu tahů, i kdyby byl měněn pouze jediný příkaz
- Odklady TOTu
- v odůvodněných případech může GM na žádost hráče stanovit odklad pravidelného TOTu
- odklad TOTu o více než jeden týden může být povolen jen ve zvláště odůvodněných případech
- opakované žádosti o odklad TOTu téhož hráče během krátké doby nebude zpravidla vyhověno
- po dohodě s hráči může GM stanovit delší odklady TOTu
- Postup v případě nedodání tahů v řádném TOTu
- pokud ani po uplynutí TOTu neobdrží GM tahy některého z hráčů, informuje hráče o odložení TOTU z důvodu nedodání tahů a hříšníka (hříšníky)
vyzve k jejich dodání do 24 hodin
- jsou-li v této lhůtě tahy dodatečně dodány, provede GM vyhodnocení a hříšníkovi zaznamená do systému napomenutí (černý puntík), ledaže se prokáže,
že původní tahy byly odeslány včas
- pokud nejsou tahy dodány ani v dodatečné lhůtě, GM vyhodnotí i bez chybějících tahů, přičemž na jednotky bez povelů se aplikuje pravidlo
o občanské neposlušnosti (tzv. „civil disorder“), GM rovněž hříšníka vyzve, aby do čtyř dnů podal vysvětlení
- pokud je vysvětlení ve lhůtě dodáno a nejsou-li dány výjimečné důvody, zaznamená GM hříšníkovi do systému napomenutí (černý puntík)
- pokud není vysvětlení ve lhůtě dodáno, GM hříšníka z partie vyloučí, zaznamená mu do systému dva napomenutí (černé puntíky) a začne shánět náhradníka
- pokud hráč obdrží v partii již třetí napomenutí, GM jej z partie vyloučí, nejsou-li dány výjimečné okolnosti odůvodňující jiný postup
- GM může hráče vyloučit z partie již po obdržení dvou napomenutí, jsou-li dány důvody se domnívat, že bude v prohřešcích pokračovat
- Ukončení partie
- partie může být ukončena pouze dvěma způsoby, jimiž jsou:
a) ovládnutí 18 a více zásobovacích center jedním z hráčů
b) dohoda o remíze mezi všemi hráči, kteří dosud ovládají alespoň jedno zásobovací centrum
- dohoda hráčů o ukončení partie jiným způsobem není možná
- návrh na dohodu o remíze může hráč zaslat GM kdykoliv, GM na tuto skutečnost při nejbližší vhodné příležitosti hráče upozorní
(aby nedošlo k narušení plynulosti hry) a vyzve je, aby se k návrhu tajnou formou vyjádřili
- podání návrhu na dohodu o remíze ani výzva se k němu vyjádřit neznamená přerušení partie, hráči jsou i nadále povinni zasílat své tahy ve stanovených TOTech
- pokud s návrhem na dohodu o remíze všichni hráči vysloví souhlas, končí partie remízou všech hráčů, kteří dosud ovládají alespoň jedno zásobovací centrum,
v opačném případě GM hráče informuje, že k dohodě o remíze nedošlo
4/2010 pravidla sestavil a sepsal Jura
Původní (dnes již neaktuální) pravidla z 07.07.2002, naposled aktualizovaná 2.4. 2009
Praxe ukázala, že se naše hry neobejdou bez
dodatečných pravidel, které je nutno dodržovat, má-li mít hra hladký a
nerušený průběh a být jak pro hráče, tak i pro GM, který má s organizací a
vyhodnocováním největší práci, koníčkem a ne důvodem ke zlosti. Ve vlastním
zájmu by si měl každý, než se přihlásí do nové partie, následující řádky
přečíst. Kdo s nimi nesouhlasí, může se jít utopit.
- § 1. Termín odevzdání tahu (TOT)
- a) Přesný termín odevzdání tahu určuje a včas - zpravidla s předchozím
vyhodnocením - oznamuje GM.
- b) Tah musí být odevzdán nejpozději k danému termínu, GM nesmí
na nikoho čekat.
- c) Ví-li někdo předem, že nemůže k danému termínu tah odevzdat, je v
jeho zájmu to ohlásit den předem, v krajním případě 4 hodiny před TOTem, pak
GM může ohlásit posunutí TOTu e-mailem nebo na Mageu či Průvodci. Na
pozdější žádosti nebude brán zřetel, pokud se nebude jednat jen o
několikaminutové zpoždění.
- d) Během jednoho týdne je teoreticky nutné odevzdat tři tahy:
- 1. Jarní nebo podzimní povely jednotkám - TOT je ve
středu v poledne;
- 2. povely jednotkám, které musejí ustoupit - ty je
potřeba odevzdat obratem po středečním vyhodnocení,
nejpozději ve středu večer;
- 3. doplňování nebo rušení jednotek po podzimním tahu -
TOT je v pátek v poledne.
-
- Pozn.: Pro snazší zapamatovatelnost jsme se dohodli na pevných
termínech, které by měly být závazné pro všechny partie. Rozhodne-li však GM
nebo dohodnou-li se hráči s GM na jiném termínu, platí samozřejmě onen
alternativní. Stejně tak je možné požádat GM o výjimečné posunutí TOTu ze
závažných důvodů i o několik dní či o vysazení jednoho tahu. - Během letních
dovolených/prázdnin bude asi většina partií - po dohodě všech zúčastněných
hráčů - přerušena.
- § 2. Způsob odevzdávání povelů
- a) Povely se odevzdávají výhradně e-mailem na adresu GM.
- b) Jako u všech ostatních mailů ohledně té které partie je třeba označit
jasně subjekt mailu jejím jménem, dále uvést slovo TOT a jméno velmoci. Tedy
např. "ERIKA - TOT - ANGLIE".
- c) Pokud GM z nějakého důvodu mail nefunguje, je jeho povinností to včas
oznámit v příslušných klubech na Průvodci nebo na Mageu a eventuelně TOT
posunout tak, aby mohli všichni hráči své tahy odevzdat.
- d) GM je povinen po obdržení tahu jeho příjem potvrdit, na eventuelní
nejasnosti může, ale nemusí upozorňovat.
-
- Pozn.: Pro GM je skutečně obtížné a časově náročné shledávat tahy
po ICQ, vzkaznících na Průvodci a na Mageu atp. - S výjimkou technických
potíží zmíněných v odst. c je starostí hráče, aby mail s tahy byl včas u
GM.
- § 3. Notace
- a) Ve vlastním zájmu musí hráči dodržovat standardní notaci tahů.
- b) Špatně napsaný povel - ať už úmyslně nebo omylem - je neplatný. GM
nesmí tahy nijak interpretovat nebo opravovat, tím by zasahoval do hry.
-
- Pozn.: GM není povinen kontaktovat hráče, který odevzdal
kryptický, nejasný nebo nesmyslný tah, a zjišťovat, "co tím chtěl básník
říci". Standardní notace usnadňuje GM práci a chrání i hráče. V případě
nejasnosti se poraď se spojenci nebo konzultuj včas s GM - pět minut
před TOTem je pozdě.
Račiž si prosím uvědomit, že GM také může podobný tah jen
přijmout a pokud nemá čas nebo náladu jakožto nesrozumitelný prostě
ignorovat.
- § 4. Následky neodevzdání povelů včas nebo nejasných
povelů
- a) V případě neodevzdání jarních nebo podzimních povelů vypukne v
dotyčném státě občanská válka (Civil Disorder). Jednotky zůstanou na místě a
pouze se brání, každá jen sebe.
- b) V případě nejasného povelu pro určitou jednotku dostane pouze tato
jednotka rozkaz k prosté obraně. GM zveřejňuje tahy tak, jak je sám dostane,
takže odůvodnění takového rozhodnutí by neměl být problém.
- c) Neodevzdané povely k ústupu znamenají, že jednotky se vzdají a budou
odstraněny z herního plánu.
- d) Pokud GM nedostane žádné nebo neplatné pokyny ohledně stavby nových
jednotek, dotyčná velmoc nemůže v daném tahu nic stavět. Při neodevzdaných
tazích k rušení jednotek platí pravidlo Civil Disorder Removals, tzn. z mapy
jsou odstraněny jednotky, které jsou nejdále od SC domovského státu.
Připadá-li v úvahu více jednotek, má přednost flotila před armádou.
Splňuje-li více jednotek najednou stejné podmínky pro odstranění,
rozpouštějí se podle abecedního pořadí názvů jednotlivých prostorů, ve
kterých dotyčné jednotky stojí.
- § 5. Vyhodnocení
- a) GM v nejbližším možném termínu po TOTu, každopádně během středečního
či pátečního odpoledne, v Diplu srozumitelné tahy vyhodnotí a výsledek z
Dipla rozešle všem hráčům.
- b) Všichni jsou vyzváni ke kontrole vyhodnocení. Nebude-li vznesena
během 12 hodin po rozeslání předběžného vyhodnocení námitka, vstupuje toto v
platnost, i kdyby porušovalo pravidla.
-
- Pozn.: Někteří z GM jsou prací povinni a nemají pokaždé pro
vyhodnocení potřebný čas a klid. - GM musí znát dobře pravidla, ale někdy je
jednak situace zapeklitá, jednak při zadávání tahů do Dipla je jednoduché ve
spěchu kliknout vedle. Věřte GM, ale kontrolujte po něm všechno - ve
vlastním zájmu.
- § 6. Opuštění hry - náhradníci
- a) Pokud hráče přejde chuť hrát dál nebo ze závažných důvodů dál hrát
nemůže, měl by to včas ohlásit GM i spoluhráčům. Pak je možné zabezpečit
nerušený průběh hry a předání dotyčné velmoci náhradníkovi.
- b) Požádá-li o to náhradník, je GM povinen posunout příští TOT o týden,
aby měl nový hráč dostatek času na vyjednávání se všemi aktivními velmocemi.
- § 7. Zápis výsledků partie
- a) V případě, že se v partii některému z hráčů povede dobýt alespoň 18 SC, bude zaznamenán do síně slávy, jeho výsledek z partie bude "vítěz"
(v profilu označeno jako "V"). Všichni hráči, kteří v té době mají alespoň jedno zásobovací centrum, dostanou výsledek "přežil"
(v profilu označováno jako "P"). Zbytek hráčů dostane výsledek "nepřežil" (v profilu označováno jako "N").
- b) Pokud se žádnému z hráčů nepovede vítězství dosáhnout, tak hra končí remízou všech hráčů, kteří mají na mapě alespoň
jedno zásobovací centrum (v profilu označováno jako „R“). Zbytek hráčů dostane výsledek "nepřežil" (v profilu označováno jako "N").
|
|